Mudra’s voor emotioneel welzijn

Mudra’s (handposities) zijn zachte plaatsingen van de handen en vingers die de genezing en het emotionele welzijn kunnen stimuleren. De theorie achter de mudra’s is dat elke vinger een van de Universele elementen vertegenwoordigt. De duim staat voor Vuur, de wijsvinger voor  Lucht, de middelvinger voor Ether, de ringvinger voor Aarde en tenslotte de pink die staat voor Water. Er wordt aangenomen dat het plaatsen van de handen in de juiste mudra kan helpen om het evenwicht van de elementen te herstellen wanneer het lichaam uit balans is en vandaar dus een genezende werking heeft.

Hieronder volgen de meest voorkomende mudra’s voor emotionele genezing:

Acceptatie mudra
De wijsvinger is gevouwen in de ruimte tussen de duim en deze vinger, zodat de nagel de vouw raakt. De buitenste hoek onder van de duimnagel raakt de binnenste hoek onder van de pinknagel.
Om over verdriet heen te komen, of een onnodige weerstand tegen situaties, kan deze mudra helpen om in een stemming van acceptatie te komen.

Pran mudra
De toppen van de pink en ringvinger raken de top van de duim.
Deze mudra geeft energie.

Rugpijn mudra
Rechterhand: de duim, middelvinger en pink raken elkaar. Ringvinger en wijsvinger zijn gestrekt.
Linkerhand: plaats het bovenste vingerkootje van de duim over de nagel van de wijsvinger.
Deze mudra helpt bij pijn in de rug. Spierkrampen kunnen erg pijnlijk zijn. Deze mudra voorkomt dat het erger wordt.

Shuni mudra
De toppen van de middelvinger en duim raken elkaar.
Deze mudra helpt je om bewust te zijn van het moment en maakt je hierdoor geduldiger.

Gyan mudra
De toppen van de duim en wijsvinger raken elkaar. De andere vingers zijn recht, maar ontspannen.
Deze mudra stimuleert de wortelchakra en zorgt voor meer aarding, kalmeert en verbetert de concentratie.

Apan mudra
Laat de toppen van de middel- en ringvinger de top van de duim raken; de wijsvinger en pink worden gestrekt gehouden.
Deze mudra beweegt energie naar de periferie van het lichaam. Dit kan helpen met constipatie en urineproblemen, daarnaast geeft het ook energie en zelfvertrouwen.

Prithvi mudra
De toppen van de ringvinger en duim raken elkaar.
Deze mudra verhoogt energie en geeft een gevoel van innerlijke stabiliteit en zelfverzekerdheid.

Bhudy mudra
De toppen van de pink en duim raken elkaar.
Deze mudra verbetert gevoel en intuïtie.

Ahamkara mudra
Buig de wijsvinger enigszins en plaats het bovenste kootje van de duim op de zijkant van het middelste kootje van de wijsvinger bij het bovenste deel daarvan. De andere vingers zijn gestrekt.
Deze mudra zorgt voor zelfvertrouwen en assertiviteit. Het helpt om angst en timiditeit tegen te gaan.

Doe de vingerposities met beide handen, voor tenminste een aantal minuten.

Mudra-set om energie te balanceren
Hieronder volgt een set van vier mudra’s voor het balanceren van energie, die in een reeks gebruikt worden. Dit is een simpele manier om je energie te balanceren, die je vrijwel overal kunt doen, terwijl je zit, staat, loopt of ligt. Het algemene effect is dat je kalmer wordt, meer ontspannen en geconcentreerd.

De afzonderlijke mudra’s hebben de volgende effecten:

  1. Duim raakt de top van de wijsvinger. Opent de wortelchakra en beweegt meer energie naar de benen en het onderlichaam. Het maakt je kalmer en meer geconcentreerd.
  1. Duim raakt de top van de middelvinger. Bevordert geduld.
  1. Duim raakt de top van de ringvinger. Zorgt voor meer energie, stabiliteit en zelfvertrouwen.
  1. Duim raakt de top van de pink. Zorgt voor verbetering van intuïtie en gevoel.

Raak afwisselend de toppen van elke vinger aan met de top van je duim. Houdt ze voor een paar seconden tegen elkaar. Doe dat in totaal voor een paar minuten. Doe het met beide handen tegelijk.