+31 (0)6 83 77 09 48 info@balancepoint.nl

YOGA

Yoga is duizenden jaren geleden ontwikkeld in het Oosten en is gebaseerd op kennis over de relatie tussen lichaam en geest. In yoga werk je met name aan een positieve manier van leven en zorg je voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Yoga betekent het in balans brengen van lichaam en geest. Het woord Yoga betekent ‘verbinden’. Maar het verbinden gaat verder. In deze hectische maatschappij zitten mensen veel “in het hoofd”. Veel met denken bezig zijn in plaats van met het hart leven en verbinden, voelen wat er in je lijf gebeurt. Het gevolg van veel denken en piekeren geeft psychosomatische klachten. Bijna 80% van alle lichamelijke klachten ontstaan hierdoor.

Yoga maakt je bewust van je innerlijke belevingswereld, dit geeft je een rijke kennis over jezelf in alle toonlagen, zowel fysiek als geestelijk. In de hectiek van het leven vergeten we onszelf vaak, terwijl liefdevolle aandacht voor het innerlijk ons juist in balans brengt. Het zorgt er ook voor dat je met een meer tevreden en vrediger gevoel naar jezelf en de buitenwereld gaat kijken. De maatschappij en de media prikkelen ons continue en brengen ons ver van onszelf vandaan. Yoga helpt je om dicht bij jezelf te blijven, bij je eigen kern en de harmonische verbinding weer met de eigen IK te vinden.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een eeuwenoude discipline die lichaam, geest en ziel verkennen, ontwikkelen en integreren. Het is de basis waaruit de andere yogastijlen zijn voortgekomen. Oorspronkelijk werd het enkel beoefend door monniken die dagelijks aan het mediteren waren en milde lichamelijke oefeningen nodig hadden om het lichaam gezond te houden.

Yoga strekt en versterkt de spieren systematisch in het lichaam, verbetert de bloedsomloop, de interne organen en klieren, kalmeert het zenuwstelsel en verbetert de concentratie. Dit oude systeem van zelfzorg brengt vitaliteit, gezondheid, diepe ontspanning en gemoedsrust.

Hatha Yoga word gekarakteriseerd door de beoefening van asana’s (houdingen of poses) die stabiel en comfortabel zijn voor een bepaalde duur. Na de voltooiing van de houdingen, volgt aan het eind van elke les een diepe ontspanning.

Het doel van Balancepoint is om jong en oud te helpen bij de ontwikkeling van fysiek, mentaal en spiritueel welzijn: een onbetaalbaar gezondheidsvoordeel.

Yoga leefregels

Yoga is gebaseerd op het 8-voudige pad zoals beschreven in de Yoga Sutra’s van grondlegger Patanjali, met als doel om dit algehele systeem te integreren middels yogabeoefening en daarbij in hoofdzaak de gedachtestroom te beheersen en te verstillen, wat leidt tot een staat van Nirvana: gelukzaligheid (een staat van “Zijn” waarbij we in pure harmonie en balans verkeren).

1. Yama’s
Universele gedragsregels beoefenen, zoals: geweldloosheid, de waarheid spreken, niet stelen, matigheid en begeerteloosheid.
2. Niyama’s
Gedragsregels voor jezelf, zoals: zuiverheid, tevredenheid, zelfdiscipline, zelfstudie en overgave.
3. Asana’s
Yogahoudingen om een goede lichamelijke gezondheid te krijgen en te behouden.
4. Pranayama
Het beheersen van de ademhaling.
5. Pratyahara
Het beheersen van de zintuigen.
6. Dharana
Het beheersen van de concentratie.
7. Dhanya
Meditatie, het beheersen van de gedachtestromen.
8. Nirvana
Eenwording en gelukzaligheid.

Yoga adviezen:

  • Verwacht van yoga geen wonderen. Wel zal je, bij regelmatige beoefening, zeker een toename in vitaliteit, gevoel van welzijn, soepelheid, rust in de gedachtestroom en meer focus ervaren.
  • Yoga is veel in de publiciteit. Dat is op zich gunstig, maar de wijze waarop het gepresenteerd wordt, schikt ook veel mensen af of geeft men een verkeerd beeld. Voor de duidelijkheid: nee, je hoeft niet lenig of soepel te zijn en uren te kunnen stilzitten. Yogales is er voor iedereen, slank, vol, lang, klein, stijf, oversoepel, onrustig, met fysieke/mentale of zonder fysieke/mentale klachten. Yoga kan geheel worden aangepast aan je kunnen.
  • Start je als beginner? Let dan op dat je vooral binnen je grenzen blijft.
  • De belangrijkste basis voor het integreren van en groeien in yoga is het vertrouwen in de docent en lesstijl. Ervaar of de lesvorm of stijl van lesgeven je aanspreekt en goed aanvoelt.
  • Yoga kan veel voor je doen, maar de eerste resultaten merk je pas na 3 tot 6 maanden, de ontspannende uitwerking is wel meestal direct na een les te voelen.
  • Yoga werkt in op de diepere bewustzijnslagen, dit kan soms weerstand geven omdat het je reflecteert hoe je nu met je lichaam of geest omgaat. Geef jezelf daarom de tijd om aan de docent, de yogastijl en de lesopbouw te wennen, zodat je yoga eigen kunt maken.
  • Yoga is niet vergelijkbaar met een sportbeoefening, omdat bij dit systeem van oefeningen, bewuste ademhalingen, focussen en visualiseren van je wordt gevraagd om naar binnen te gaan en je zelf meer te leren ontdekken. Hierdoor sta je meer bewust en beheerst in het leven.
  • Stel je er op in dat je je doel alleen kunt behalen zonder er een tijdslimiet aan te koppelen, anders zal yoga voor je niet het gewenste resultaat bieden.
  • Yoga garandeert geen oplossingen voor bestaande mentale of psychische klachten. Yoga kan echter wel veel voor je betekenen als ondersteuning van o.a. behandelingen vanuit de reguliere geneeskunde.
  • De werking van yoga is wetenschappelijk bewezen, check het maar eens op internet!