Een Mindful Hart

Een mindful hart

Een bewust hart is een dankbaar hart, een hart die dingen niet als iets vanzelfsprekends ziet. Je bent blij met wat je hebt of met wat je hebt ervaren.
Dat gevoel laat op dat moment weinig tot geen ruimte over voor andere (negatieve) gevoelens.

Je voelt je prettig wanneer je echt diep dankbaar voor iets bent.

Ook maakt het je bewust worden van alles waar je dankbaar en blij over bent, dat je het meer en meer zult ervaren.
Je frequentie wordt meer afgestemd op positieve zaken die zich in je leven afspelen.
Er komt daardoor minder ruimte voor het negatieve.

Mindfulness is een van de beste manieren om meer dankbaarheid in je leven te krijgen.
Mindfulness haalt je van de automatische piloot en helpt je om even op de rem van het gehaaste leven te trappen.
Bovendien helpt het je om de rol van de observeerder aan te nemen.
Hierdoor identificeer je je minder met je gedachten en alles wat je overkomt, maar bekijk je het van een afstand.
Dit geeft meer emotionele balans en helpt je om dankbaar te zijn voor de dingen die je in je leven hebt.

De automatische piloot uitzetten geeft je de mogelijkheid om kleinere dingen in je leven op te merken.
Je kunt bijvoorbeeld dankbaar zijn voor het feit dat je kunt dansen of fietsen, dat de zon schijnt of dat het natte gras naar regen ruikt.
Je kunt je dankbaar voelen om te mogen groeien, om liefde te mogen voelen.
Je kunt dankbaar zijn omdat je bepaalde mensen hebt mogen ontmoeten.
Zie alle grote en kleine dingen als een geschenk en voel daar dankbaarheid voor.

“Start each day with an attitude of gratitude”

Je kunt je gevoel voor dankbaarheid ontwikkelen.
Dankbaarheidsoefeningen helpen ons om midden in het nu te gaan staan,
om ons heen te kijken en te genieten van wie we zijn, wat we hebben,
wat we kunnen en wie we lief mogen hebben.

Dankbaarheidsoefening 1
Bedenk iedere ochtend minimaal tien dingen waarvoor je dankbaar bent en
voel het effect van deze gedachten als een helende stroom liefde in je hart.

Dankbaarheidsoefening 2
Schrijf gedurende twee weken iedere dag drie nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent
Doordat je weet dat je iedere dag drie dingen op gaat schrijven waar je dankbaar en blij voor bent,
train je je brein om continue op zoek te gaan naar zaken waar je dankbaar voor zou kunnen zijn.
Je traint daarmee je brein om meer naar de positieve zaken in je leven te kijken dan naar de
negatieve dingen die gebeuren.

Dankbaarheidsoefening 3
Kijk voor je gaat slapen terug op de dag en sta stil bij minstens tien dingen die gebeurden waar je dankbaar voor bent.
Je zal na een tijdje merken dat je uitgerust wakker wordt en blij bent met weer een nieuwe dag.

Als je een van deze oefeningen in je leven integreert, besef je al heel snel dat je dag gevuld is met zegeningen en wonderen.

Wanneer was de laatste keer dat jij je zegeningen hebt geteld?

– I am grateful –